Resan till Crufts 2016

Äventyret började på MyDog 2015 då min lilla Two Princes Anthea ”Thea” vann juniorklassen och därmed blev kvalificerad till Crufts.
“Ska ni åka?” undrar alla. “Självklart!” tänker jag. Bara för skojs skull så klart, och för att jag aldrig varit där men velat åka dit i åratal.

Planerna börjar, hotellet bokas (över ett år i förväg) och processen för att anmäla, ansökan av ATC-nummer mm börjar. Några veckor innan utställningen dök så biljetterna ner i brevlådan.

Vi hade bestämt oss för att bila hela vägen till England. Resan började med färjan till Kiel. Därifrån körde vi genom Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike för att sedan ta Eurotunneln mellan Calais – Folkestone.

Vi kom fram till hotellet vid 22-tiden (lokal tid) och då var det bara att sätta igång att bada lill-sessan, i en dusch som saknade handdusch.

Vårt hotell låg vid flygplatsen och däremellan till the NEC (där utställningen ligger) tog vi monorail, ett tåg som går varannan minut mellan flygplatsen och tågstationen. Det var jättesmidigt och vi slapp krångla med att hitta parkeringsplats runt the NEC.

Att komma in var inga problem, bara att ställa sig i kö, visa sitt Admission Pass (inträdesbiljett) och mamma kunde komma med in gratis som Extra Helper.

Sedan blev det en liten vandring genom några hallar för att komma till vår utställningshall och till våra bänkar (Benching Area). Där vid bänken satt vår nummerlapp och nu började väntan på vår tur i ringen. Det var 232 papilloner anmälda i år.

Vi satte oss vid ringen och spanade in hur utställningar går till i England. Till att börja med så behöver man inte ställa sig i nummerordning, utan man ställer upp sig där man själv tycker det är lämpligt. Annars är det nästan samma procedur som här i Sverige. Domaren går igenom varje hund var för sig och placerar dem sedan 1:a – 5:a. En stor skillnad är att i England är det endast de 3 bäst placerade i varje klass som får kritik, och den skrivs efteråt. Domaren tog därför kort på de hundar som senare skulle få kritik.

Det blev en lång väntan men med mycket intressanta samtal med uppfödare och utställare i England runt ringen. Mamma och jag turades om att shoppa lite i vår hall. Thea låg lugnt och sov på stolen bredvid oss.

Så var det vår tur! Thea var anmäld i Mid Limit-klassen. Jag gick in och ställde mig och bedömningen började. Thea skötte sig jättebra hela tiden. Så var det dags för placeringen. Till min stora förvåning kom domaren fram till oss och sade “First”! Vi vann klassen! Vi vann vår klass på Crufts! Det hade jag aldrig trott! Överlycklig lyfter jag upp lill-sessan och går och tar emot diplom och rosetten från ringsekreteraren.

Jag är överlycklig över resultatet! Det betyder även att Thea nu är kvalificerad till Crufts 2017!

Efter att vår rasbedömning var färdig gick vi runt och shoppade lite till för att sedan ta oss tillbaka till hotellet. Vi gick ut i närmaste utgången (vilket vi inte skulle ha gjort) för att ta oss runt NEC till tågstationen. Här ska nämnas att man måste lämna ett Removal Pass när man går ut från Crufts. Man måste alltså lämna pass för att komma UT från utställningen. Väl ute försökte vi hitta en väg runt den stora byggnaden, men efter att ha gått en bra stund och frågat många funktionärer på vägen visar det sig att ända sättet till tågstationen är att gå in i the NEC igen och gå igenom. Problemet var att vi hade lämnat ifrån oss vårat Removal Pass och därför inte kunde komma UT igen på andra sidan. Som tur var fiskade en av funktionärerna upp ett gammalt pass åt oss (med fel ras på), så vi lyckades tillslut ta oss in, igenom och ut igen. Sedan var det bara att ta sig till hotellet och inte göra mycket mer resten av den kvällen! Vi hade gratis wi-fi på hotellet så vi tittade på gruppfinalens livestream.

Vi hade tänkt att vi skulle tillbaka till the NEC dagen efter för att utforska och shoppa mer, men vi var alla trötta efter torsdagen, så vi började vår resa hem istället.

Genom England, Frankrike, Belgien, Holland, Tyskland, Danmark och slutligen Sverige med 2,7kg vovve!

Vi kanske ses på Crufts nästa år!